Bygga, bo och miljö – lättläst

Många tycker att det är bra att bo i vår kommun.
Det finns bra bostäder.
Det är nära till naturen.
Och det är lätt att åka tåg.

Kommunen har bland annat ansvar för:

  • var man får bygga hus,
  • att bygga cykelbanor och gator,
  • att sköta gator och parker,
  • att gatlamporna fungerar,
  • att avloppen fungerar,
  • att alla människor har rent vatten.

Kommunen har också ansvar för sophämtning.
Den sköts av Merab.
Merab är ett bolag som sköter sophämtning i kommunerna Höör, Hörby och Eslöv.

Kommunen ska också kontrollera att:

  • inga farliga, förbjudna ämnen säljs i affären,
  • inga farliga ämnen släpps ut i naturen,
  • maten på restauranger är ofarlig att äta,
  • och många fler saker.