Utbildning och barnomsorg – lättläst

I Höör finns förskolor och grundskolor men inget gymnasium.

Vissa förskolor och skolor sköts av kommunen.
Andra är fristående. Det betyder att en förening
eller ett företag driver skolan.

Förskolor och familjedaghem

På förskolan går barn mellan 1 år och 5 år.
Det finns också dagbarnvårdare.
Dessa tar emot barn i sina egna hem.
Det kallas pedagogisk omsorg.

Förskoleklass och grundskola

Barn som fyllt 6 år kan börja i förskoleklass om föräldrarna vill.
Barn som fyllt 7 år måste börja i grundskolan.
Alla barn måste gå i skolan tills de fyller 16 år.

Fritidshem

Barn mellan 6 och 13 år kan vara på
skolans fritidshem före och efter skoldagen.

Gymnasieutbildning

Efter grundskolan fortsätter de flesta till gymnasieskolan.
Gymnasieskolor finns till exempel i Eslöv, Lund och Hässleholm.

Vuxenutbildning

Du som är vuxen kan också studera.
Då kan vuxenutbildningen vara något för dig.