Vem bestämmer i kommunen? – lättläst
De som bestämmer i kommunen kallas politiker.
De kommer från olika politiska partier.
Vid varje val röstar vi på de olika partierna.
I kommunfullmäktige i Höör
sitter 41 politiker.
Politikerna i kommunfullmäktige
bestämmer bland annat hur mycket
skatt vi ska betala.
Politikerna i kommunfullmäktige träffas
en gång i månaden.
Du är välkommen att
lyssna när de har sitt möte.
I kommunstyrelsen sitter tretton politiker.
Kommunstyrelsen är som kommunens regering
och bestämmer om många olika saker.
Det finns också olika nämnder.
Politikerna i Barn- och utbildningsnämnden
bestämmer om förskolan och skolan.
Politikerna i Tekniska nämnden bestämmer
om gator och parker.
Det finns också en miljö- och byggnadsnämnd,
en socialnämnd och en kultur- och fritidsnämnd.