Företagslots

Ska du starta en ny verksamhet, eller förändra den du har? Företagslotsen gör det enklare för dig som företagare att hitta rätt bland lagar och regler. Syftet är att samordna och förenkla processen kring de olika tillstånd som kan behövas.

Många företagsärenden berör mer än ett myndighetsområde. I kommunens företagslots ingår tjänstepersoner med olika ansvarsområden, som till exempel bygglov, brandtillsyn och alkoholtillstånd.

Syftet är att samordna och förenkla. Du ska bara behöva ta en första inledande kontakt för att få bra hjälp. Kontakta i första hand vår samordnare och berätta om ditt ärende.

Kontakta företagslotsen

Bedömer företagslotsen att ditt ärende berör fler förvaltningar i kommunen, bjuds du in till ett möte med aktuella tjänstepersoner, för att hantera ärendet smidigt och effektivt. I e-tjänsten fyller du i dina uppgifter och svarar på frågor, så kan vi förbereda oss innan vi kontaktar dig.

Målet är att ge dig bästa möjliga service med vägledning, tydlig information och uppföljning.

Vilka ingår i företagslotsen?

Kommunens företagslots består av en grupp tjänstepersoner med olika ansvarsområden. Samordnaren har ett övergripande ansvar för att ärendet påbörjas så effektivt som möjligt.