Det som började som en rolig aktivitet för två klasser blev till en aktivitetsdag för hela skolan. Både elever och personal möttes på ett annorlunda sätt och hade helt plötsligt något gemensamt att prata om. Madeleine Strand och Frida Mårtensson är två lärare på Enebackenskolan i Höör som ligger bakom den gemensamma aktiviteten crazy hair day.
Det hela började med att vi ville illustrera för eleverna hur demokrati och val fungerar. Vi sammanställde en lista med olika aktiviteter som vi kunde ha i våra parallellklasser och barnen fick rösta fram vilken de ville vara med på, berättar Madeleine Strand, lärare på Enebackeskolan i Höör.
Det var eleverna i klass 2c och 2d på Boken som röstade fram två aktiviteter som skulle genomföras under höstterminen. Majoritetsprincipen som finns med i våra politiska val bestämde och aktiviteter med flest röster var den som vann. Att välja aktivitet tillsammans illustrerar skolans värdegrund och läroplan som säger att barnen ska utveckla kunskaper om demokratin och mänskliga rättigheter. Barnen har dessutom fått vara delaktiga i två temadagar där de har fått uttrycka sin kreativitet på ett sätt som har varit fritt från diskriminering och kränkande behandling.
Viktigt att det var en aktivitet som alla kunde vara med på
Madeleine och Frida tog fram en lista med aktiviteter som eleverna kunde rösta på. Inspiration till listan hittade de på internet och andra lärares bloggar. Kravet var att aktiviteterna skulle gå att genomföra på skoltid, att alla barnen hade möjlighet att vara med och att genomförandet skulle leda till ökad samhörighet och vi-känsla.
Det var viktigt att aktiviteterna på listan skulle vara enkla att genomföra utan att eleverna behövde köpa dyra grejer eller avsätta mycket tid. Alla skulle med enkla medel kunna vara med på aktiviteterna. Vi ville även ha med kreativ frihet för att barnen skulle kunna uttrycka sig som de ville, berättar Frida Mårtensson, lärare på Enebackenskolan i Höör.
De två vinnande aktiviteterna blev pyjamasdag och crazy hair day.
Utmanade hela skolan att vara med
Crazy hair day gick ut på att styla sitt hår hur man ville under en dag. Eleverna var i skolan som vanligt med sitt nya hårstil under hela dagen. Eleverna valde själva vilken nivå och uttryck de ville ge med sitt hår. De som inte kunde använda sitt hår för att ge utryck kunde, till exempel ha något i på sitt huvud eller på sin slöja.
Bara fantasin satte gränsen för skapelserna och elever och lärare hade allt från en flaska i håret, till glitter, klämmor och sprayfärg.
Vi märkte tydligt att vi fick mycket uppmärksamhet. Speciellt tydligt blev det när barnen skulle äta lunch i matsalen, berättar Madeleine Strand.
Skolans rektor, Viktoria Gustavsson, hörde av sig till lärarna och tyckte att de skulle utmana även resten av skolan att vara med på en crazy hair day.
Jag är så stolt över våra kreativa lärare som sprider så mycket glädje och väljer att lyfta skolan, säger Viktoria Gustavsson, rektor på Enebackeskolan.
Efter vissa förberedelser bestämde sig klasserna med sina lärare att utmana hela skolan.
Vi köpte in lite hårspray och annat som vi hade i klassrummet så att alla barn som ville kunde vara med. Sen utmanade vi skolan på en crazy hair day, berättar Frida Mårtensson.
En dag där alla var delaktiga på sina egna villkor
Inbjudan till crazy hair day skickades ut till alla Enebackeskolans 675 elever och 115 anställda. Gensvaret lät inte vänta på sig. När väl dagen kom valde både eleverna och all personal att vara med. Elever, lärare, kökspersonal, vaktmästare, lokalvårdare, med fler valde att ge uttryck för sin egen kreativitet genom att delta.
Det var pirrigt att skicka ut en utmaning till hela skolan. Vi blev väldigt positivt överraskade när hela skolan fylldes av elever och personal med kreativa hårstilar. Man såg något magiskt hända när personer som tidigare inte hade så mycket att prata om helt plötsligt blev nyfikna på vad man hade gjort med håret, säger Madeleine Strand, lärare på Enebackenskolan i Höör.
”Vi sparar temadagar till när elever behöver piggas upp”
De två temadagarna som röstades fram av Fridas och Madeleines klasser ledde till sammanlagt fyra temadagar.
Enebackenskolan har en väldigt tillåtande och inkluderande miljö för både personal och elever. Att som nya lärare få ta plats och genomföra dessa aktiviteter har varit väldigt lärorikt för oss. Det är viktigt att våga bjuda på sig själv, våga ta plats och vara delaktig på sina egna villkor. Vi är väldigt glada att vi lyckades bidra till mer vi-känsla och vill tacka alla som ställde upp, säger Madeleine Strand och Frida Mårtensson, lärare på Enebackeskolan i Höör.
Det är inte uteslutet att det blir flera temadagar framöver. Frida och Madeleine lyfter vikten av att spara aktiviteterna för att de ska kännas speciellt när de väl genomförs.