Trafiksäkerheten förbättras på Maglasätevägen

Den pågående utbyggnationen av stadsdelen Maglehill gör att trafiken ökar på Maglasätevägen och många bilar kör för fort. Kommunen ska nu öka trafiksäkerheten längs sträckan genom att bland annat bygga upphöjda övergångsställen och cykelöverfarter.

Maglasätevägen spelar en viktig roll i Höörs trafiksystem. Den fungerar som infart till centrala Höör, bussgata och skolväg för barn. Bilarna kör idag för fort och trafikvolymen ökar i takt med att Maglehill byggs ut. Därför ska vägen göras säkrare.

– Förbättringarna längs Maglasätevägen är en viktig åtgärd för att förbättra säkerheten för våra oskyddade trafikanter och har varit prioriterad från politiken att få på plats. Satsningen är en av flera i kommunen för att förbättra vår gemensamma utemiljö och göra Höör till en bättre plats att bo och leva på, säger Johan Svahnberg, kommunstyrelsens ordförande.

Arbetet kommer att utföras i tre etapper, en etapp per år med start 2025.

Följande åtgärder görs under etapp 1 – 2025

  • Upphöjda cykelöverfarter anläggs på Åkersbergsgatan, på Per Nils väg och på Maglehillsvägen, vid den östra infarten.
  • Upphöjda övergångsställen byggs på Maglasätevägen, ett vid befintligt övergångsställe norr om Tjurasjö och ett strax väster om Munkarsvägen.
  • Farthinder anläggs på Maglasätevägen, ett vid korsningen med Per Nils väg och ett vid den östra infarten till Maglehill.
  • Cykelbanan som idag slutar vid den västra infarten till Maglehill kommer att förlängas och byggas ut på resterande del av Maglasätevägen.

Åtgärdernas ungefärliga lokalisering (förutom förlängningen av cykelbanan) visas på nedan kartbild.

Kartbild med punkter utmärkta.

I samband med arbetet kommer Maglasätevägen delvis få ny asfalt.

Första åtgärderna påbörjas vecka 15

I perioder kommer byggarbetet att påverka allmänhetens framkomlighet.

Först ut bland åtgärderna är upphöjda cykelöverfarter med övergångsställe som byggs på Maglehillsvägen och Per Nils väg. Dessutom byggs ett farthinder i form av ett cirkelgupp på Maglasätevägen, i närheten av korsningen med Per Nils väg.

Arbetet påbörjas under vecka 15 (den 7-11 april) och fortsätter under vecka 16 (den 14-17 april) och 17 (den 22-25 april). Under byggtiden behöver fotgängare och cyklister ta en annan väg. Skyltar med information om omledningen sätts upp på plats. Du hittar även kartor för omledningen under Driftinfo på kommunens hemsida.

För att påverka skolungdomars väg till och från skolan så lite som möjligt så kommer kommunen att genomföra huvuddelen av arbetet under påsklovet.

För att minimera byggtiden kommer den östra infarten till Maglehill samt Per Nils väg att stängas helt för motorfordonstrafik under tiden som anläggningsarbetet pågår. Omledningsvägar kommer att skyltas upp på plats och finns även på kommunens hemsida under Driftinfo.

Resterande åtgärder inom etapp 1 planeras att genomföras under hösten.

Etapp 2 och 3

I etapp 2 och 3, som genomförs under 2026 och 2027, kommer korsningen Maglasätevägen-Bangårdsgatan att göras upphöjd och dessutom kommer en tätortsport att byggas på Maglasätevägen i närheten av infarten till Yxnaholma, väster om Maglehill.

Senare planeras också cykelöverfarter på den västra infarten till Maglehill och på Lokföraregatan vid Västra station. Genomförandetid för dessa åtgärder är ännu inte bestämt utan det kommer anpassas till pågående utbyggnadsplaner inom Maglehill och Västra stationsområdet.

Löpande information på kommunens hemsida

Informationen uppdateras löpande på kommunens hemsida under byggtiden.

Vi hoppas på ert överseende under byggtiden och ser fram emot att göra Maglasätevägen säkrare för alla!

Exempelbilder på åtgärderna som ska göras

Bilderna nedan illustrerar åtgärder liknande de som planeras längs Maglasätevägen.

Upphöjd cykelöverfart och övergångsställe:

Exempelbild som visar upphöjd cykelöverfart och övergångsställe

Bussanpassat cirkelgupp:

Exempelbild på bussanpassat cirkelgupp.

Upphöjd korsning:

Exempelbild på upphöjd korsning.

Tätortsport:

Exempelbild på tätortsport.