Kultur i skolan
I barnkulturgruppen sammanställer vi skolornas önskemål efter vad eleverna vill arbeta med. Detta ligger till grund för det kommande läsårets aktiviteter.
Kultur i skolan är ett samarbete mellan interna aktörer såsom kulturskola och bibliotek samt externa kulturaktörer. Kulturen eleverna kan arbeta med kan till exempel vara professionell dans, teater, film, musik, arkitektur eller andra professionella konstarter.
Hur fungerar det i praktiken?
Alla skolor i Höör har en eller flera lärare som är barnkulturombud. Dessa ansvarar för att samla upp sin skolas önskemål från förskoleklass till årskurs 9. Barnkulturombuden sammankallas av kulturstrategen en till två gånger per termin för ett möte i barnkulturgruppen. Där finns även representanter från Höörs friskolor. I gruppen utbyter vi erfarenheter och diskuterar hur de inplanerade kulturaktiviteterna löper samt vad skolorna önskar att arbeta med under kommande läsår. Ibland bjuder vi in kulturaktörer som får komma och berätta om vad de har att erbjuda.
Vad skolorna väljer att arbeta med grundar sig på en dialog mellan elev och lärare. Kultur kan vara en stående punkt vid till exempel elevråd eller kulturråd. Vad skolorna vill arbeta med berättar barnkulturombuden sedan om i barnkulturgruppen där vi också knyter an det till läroplanen.
Kulturgaranti
I nuläget omfattar den kommunala kulturgarantin teater på mellanstadiet och dans på högstadiet. Insatserna finansieras delvis med subventioner från Riksteatern och Dansstationen.
Skapande skola
I februari månad görs en ansökan centralt till statens Kulturråd varifrån vi söker kompletterande Skapande skola-medel till kommunens kulturinsatser. I maj månad får kommunen besked om hur mycket pengar vi tilldelats av Kulturrådet. Därefter fördelas pengarna centralt. Kommunen kan även bistå friskolorna med att ansöka om Skapande skola-medel.